• Lichidul de racire – dupa ochi?

    Antigelul pus „dupa gust”/ „dupa ochi”?   Cum ar fi sa te imbraci iarna in tricou si vara intr-o haina imblanita? Asta simte motorul masinii tale cand il pornesti. Trece de la temperaturi negative de iarna la cele de peste 100 de grade in doar cateva minute asa ca are nevoie de ceva care sa [...]

  • Cum stai cu franele?

    Intotdeauna ne-a placut dorinta americanilor de a crea super-masini cu motoare imense. Aprecierea se termina cand auzim ca au probleme la viraje sau cand nu pot sa puna frana prea eficient. De ce ai vrea o masina care merge racheta doar in linie dreapta? Sigur, la noi pe strazi nu prea vezi „muscle car-uri” dar [...]

  • Cauciucurile de iarna

    Era nevoie de legea anvelopelor de iarna? Stim, ai auzit multe pareri despre deja faimoasa lege a cauciucurilor de iarna, intrata in vigoare la 1 noiembrie. Acum ca s-au mai linistit apele si soferii s-au obisnuit cu vestea, poate ca ar fi bine sa vedem de ce era necesara o asemenea lege si de ce [...]

    anvelope-iarna
Posted by admin ADD COMMENTS

Era nevoie de legea anvelopelor de iarna?

Stim, ai auzit multe pareri despre deja faimoasa lege a cauciucurilor de iarna, intrata in vigoare la 1 noiembrie. Acum ca s-au mai linistit apele si soferii s-au obisnuit cu vestea, poate ca ar fi bine sa vedem de ce era necesara o asemenea lege si de ce e nevoie de cauciucuri de iarna.
Compozitia cauciucului difera
Daca un cauciuc de vara trebuie sa reziste la temperaturi inalte, cele de iarna au un singur scop: „sa prinda drumul” si sa ofere astfel siguranta.

Scopurile diferite duc la compozitii diferite. Anvelopa de vara are mai putin cauciuc si mai mult negru de fum in timp ce varianta de iarna are mult mai mult cauciuc. Asta o face mai elastica si te ajuta sa ai aderenta chiar si atunci cand nu crezi ca e asa mare nevoie. De cele mai multe ori soselele „nu par inghetate” desi riscul e la fel de mare ca atunci cand se vede ca ”lucesc”.

E bine de stiut si ca anvelopele all season nu au atat de mult cauciuc precum cele de iarna ceea ce le face mai putin aderente si nu la fel de eficiente. In plus, trebuie sa ai grija sa fie notate cu M+S (sau M-S, M/S, M&S) pentru a evita amenda de la rutieri.

Second-hand-ul nu e o idee buna

A trecut de mult vara si oportunitatea de a cumpara un set de anvelope de iarna la un pret rezonabil. Totusi, e de preferat sa nu iti cumperi anvelope second hand pentru ca pot fi „imbatranite”. Cauciucul natural din ele se intareste o data cu trecerea timpului si cu expunerea la soare. Practic le „expira” calitatile de aderenta pentru de iarna si tu ajungi sa dai banii degeaba. Unde mai pui ca uzura scade clar aderenta desi cauciucul se afla inca in parametri legali? Banuim ca nu vrei doar sa scapi de amenda data de politie ci si sa ai incredere ca masina nu iti va face surprize.

Trebuie sa se toceasca „repede”

De multe ori cei care vin in service spun ca au primit cauciucuri proaste in echiparea masinii deoarece s-au tocit la „doar” 70.000 de kilometri parcursi. Nu putem sa le dam decat dreptate pentru ca un cauciuc normal nu trebuie sa tina mai mult de 40.000 de kilometri. In cazul anvelopelor de iarna situatia este foarte similara: ele trebuie sa fie moi, elastice, pentru a se mula pe rugozitatile drumului sau ale ghetii. Evident, se vor toci mai repede dar tocmai tocindu-se vor asigura aderenta crescuta.

Toata masina trebuie sa fie pregatita de iarna

Atat fizica cat si legea (mai nou) te obliga sa iti echipezi masina cu cauciucurile corespunzatoare: chiar daca aderenta creste cu mult daca ai anvelope de iarna pe puntea motoare, siguranta maxim posibila poate fi atinsa doar daca ai ambele punti pregatite de iarna. Concret, daca vrei „sa nu-ti mai fuga spatele” trebuie sa iti pui cauciucuri de iarna si pe spate.

Trebuie sa ai grija si ca suspensia, directia si geometria sa fie in parametri normali. Altfel, e posibil ca acestea sa transmita rotii impulsuri ce genereaza derapari. Probabil ca n-ai vrea sa ai surprize cand incetinesti intr-o coloana.

Speram ca ti-am dat destule motive pentru a intelege de ce cauciucurile de iarna sunt o necesitate, nu un moft legislativ. Oricum, ramane de vazut daca soselele din aceasta iarna se vor bucura de scaderea numarului blocajelor sau tamponarilor cauzate de masini echipate necorespunzator.

categories: Sfaturi

Leave a Reply