• Lichidul de racire – dupa ochi?

    Antigelul pus „dupa gust”/ „dupa ochi”?   Cum ar fi sa te imbraci iarna in tricou si vara intr-o haina imblanita? Asta simte motorul masinii tale cand il pornesti. Trece de la temperaturi negative de iarna la cele de peste 100 de grade in doar cateva minute asa ca are nevoie de ceva care sa [...]

  • Cum stai cu franele?

    Intotdeauna ne-a placut dorinta americanilor de a crea super-masini cu motoare imense. Aprecierea se termina cand auzim ca au probleme la viraje sau cand nu pot sa puna frana prea eficient. De ce ai vrea o masina care merge racheta doar in linie dreapta? Sigur, la noi pe strazi nu prea vezi „muscle car-uri” dar [...]

  • Cauciucurile de iarna

    Era nevoie de legea anvelopelor de iarna? Stim, ai auzit multe pareri despre deja faimoasa lege a cauciucurilor de iarna, intrata in vigoare la 1 noiembrie. Acum ca s-au mai linistit apele si soferii s-au obisnuit cu vestea, poate ca ar fi bine sa vedem de ce era necesara o asemenea lege si de ce [...]

    anvelope-iarna
Posted by admin ADD COMMENTS

Cum stai cu franele?Intotdeauna ne-a placut dorinta americanilor de a crea super-masini cu motoare imense. Aprecierea se termina cand auzim ca au probleme la viraje sau cand nu pot sa puna frana prea eficient. De ce ai vrea o masina care merge racheta doar in linie dreapta? Sigur, la noi pe strazi nu prea vezi „muscle car-uri” dar asta nu inseamna ca nu exista masini cu probleme de franare. Chiar si o masina cu un motor de 60 de cai e un pericol daca nu ii merg bine franele.

Schimba-ti lichidul de frana

Din experienta putem spune ca multe autoturisme au probleme la oprire. Si, culmea, unul dintre factorii importanti este adesea trecut cu vederea: lichidul de frana. Majoritatea proprietarilor pe care i-am intalnit in service stiu ca acesta trebuie schimbat dar nu au o idee clara despre cand trebuie sa faca asta.

Raspunsul e simplu:Fara sa conteze tipul de lichid de frana (DOT3, 4 sau 5), trebuie schimbat la 2 ani.

De ce trebuie schimbat

Umezeala din aer ajunge in sistem chiar daca masinile au un lichid care nu atrage apa (DOT5) sau daca stau mai mult in garaj decat pe sosea. Vaporii de apa patrund cu timpul in circuit si scad eficienta franarii. Dar cine isi mai aduce aminte sa isi duca masina in service dupa ce a iesit din garantie si reviziile nu mai sunt programate strict?

Am vazut cazuri in care unii proprietari si-au schimbat lichidul de frana la 10 ani si nu pentru ca voiau sa si-l schimbe ci pentru ca un element din sistemul de franare se defectase. Ne-am intrebat atunci cum au trecut cu vederea modul in care se comportau masinile lor:

  • forta mare cu care trebuiau sa apese pe pedala de frana;
  • dezechilibrul de la franare: masina „tragea” spre dreapta sau spre stanga la incetinire;
  • masina nu mai frana la fel de bine dupa mai multe apasari ale pedalei;
  • eventualele pierderi ale instalatiei cauzate de slabirea garniturilor si a imbinarilor oxidate de apa din sistem;
  • comportamentul anormal al ABS-ului care putea duce ulterior la distrugerea sa;

E destul de evident ca atunci cand masina se comporta in acest fel trebuie dusa imediat in service. Altfel unele piese se vor defecta cu siguranta iar costul reparatiei va fi enorm. De exemplu, schimbarea unui singur etrier in cadrul sistemului de franare poate fi de zeci de ori mai scumpa ca schimbarea lichidului de frana.

Unde si cum se schimba, ca lucrarea sa tina

Operatiunea de schimbare trebuie facuta intr-un service autorizat.
Degeaba o fac unii in fata casei prin apasarea de nenumarate ori a pedalei de acceleratie: vor exista mereu scapari de aer care anuleaza eficienta noului lichid. Nici la service-urile „de colt” nu este recomandata schimbarea deoarece aici se completeaza, nu se schimba de tot lichidul. Aceasta metoda, din nou, nu da rezultatele optime. Cand auzi si cazurile in care s-au incurcat tipurile de lichid de frana si sistemele au fost distruse cu totul, nu mai sti daca poti avea incredere in ele …

Intr-un service autorizat se poate face o aerisire optima multumita instrumentelor speciale cu vid. Tot aici poti fi sigur ca operatiunea se face corect si etrierele sau blocul ABS sunt protejate prin folosirea unui tester conform cu standardele de calitate.

In cazul in care nu se foloseste testerul si pistoanele din pompa de frana nu sunt aliniate asa cum se cere in manualul producatorului, acestea se sparg distrugand pompa de frana la prima apasare pe pedala. Acel sofer nu va mai avea frane instantaneu.

Inlocuirea corecta a lichidului de frana se face cu un ajutorul unei pompe speciale de vacuum care scoate lichidul uzat pe masura ce noul lichid este introdus, iar aerul sau umezeala nu pot intra in circuit. Sistemul de franare al masinii functioneaza ca nou si asta se simte la fiecare incetinire. Sau cel putin asta ne-au spus clientii care au plecat de la noi dupa ce le-am inlocuit lichidul de frana.

Asadar, franele perfecte sunt cele ingrijite, incepand de la lichidul de frana pana la placute. Nu conteaza ca ai un bolid de sute de mii de euro sau o masina „lenesa” de familie, pericolul este in principiu acelasi. De ce sa te expui cand stii cum sa il eviti inca de la inceput?

categories: Sfaturi

Leave a Reply