• Lichidul de racire – dupa ochi?

    Antigelul pus „dupa gust”/ „dupa ochi”?   Cum ar fi sa te imbraci iarna in tricou si vara intr-o haina imblanita? Asta simte motorul masinii tale cand il pornesti. Trece de la temperaturi negative de iarna la cele de peste 100 de grade in doar cateva minute asa ca are nevoie de ceva care sa [...]

  • Cum stai cu franele?

    Intotdeauna ne-a placut dorinta americanilor de a crea super-masini cu motoare imense. Aprecierea se termina cand auzim ca au probleme la viraje sau cand nu pot sa puna frana prea eficient. De ce ai vrea o masina care merge racheta doar in linie dreapta? Sigur, la noi pe strazi nu prea vezi „muscle car-uri” dar [...]

  • Cauciucurile de iarna

    Era nevoie de legea anvelopelor de iarna? Stim, ai auzit multe pareri despre deja faimoasa lege a cauciucurilor de iarna, intrata in vigoare la 1 noiembrie. Acum ca s-au mai linistit apele si soferii s-au obisnuit cu vestea, poate ca ar fi bine sa vedem de ce era necesara o asemenea lege si de ce [...]

    anvelope-iarna
Posted by admin ADD COMMENTS

Antigelul pusdupa gust/dupa ochi?

 

Cum ar fi sa te imbraci iarna in tricou si vara intr-o haina imblanita? Asta simte motorul masinii tale cand il pornesti. Trece de la temperaturi negative de iarna la cele de peste 100 de grade in doar cateva minute asa ca are nevoie de ceva care sa ii tina de frig initial si sa il raceasca ulterior. Practic protejeaza motorul impotriva inghetului pentru ca apoi sa il raceasca, lubrifiind si protejand sistemul de racire impotriva coroziunii. Asta e rolul lichidului de racire si, dupa cum vezi, e foarte important.

 

  1. Ce este si de ce trebuie schimbat:
Lichidul de racire este practic un antigel diluat cu apa distilata. Intotdeauna trebuie diluat, altfel este prea gros pentru sistemul de racire si il blocheaza. Faptul ca i se adauga apa nu inseamna in schimb ca i se poate pune apa de la robinet si nici macar apa fiarta. Este nevoie de apa distilata (cumparata de la benzinarie) deoarece aceasta este purificata si dedurizata. Astfel nu mai contine niciun element care sa corodeze radiatorul sau furtunele masinii tale.

In principal exista doua tipuri de antigel:

  • pe baza de silicati, de culoare galben-verzuie sau albastra – trebuie schimbat la 2 ani
  • pe baza de silicati si aditivi, de culoare culoare rosie sau verde – trebuie schimbat la 4 ani

Acestia nu trebuie amestecati niciodata deoarece iti vor bloca sistemul!

Aditivii din cel de-al doilea tip il ajuta sa protejeze pentru mai mult timp componentele masinii tale. In orice caz, nu trebuie sa depasesti perioada sa de „valabilitate” a nici unuia. Proprietatile de protectie se pierd in timp chiar daca lichidul are aditivi adaugati. Incepe sa atace tubulatura masinii iar caloriferul, radiatorul sau pompa de apa se pot strica. Evident, reparatia lor este mult mai costisitoare decat inlocuirea lichidului de racire cu totul.

 

  1. De ce nu trebuie „completat”:

De cele mai multe ori soferii completeaza „dupa ochi” lichidul de racire deja existent in sistem, cu antigel si apa distilata. Tehnica aduce trei pericole:

  • nu se observa alte defecte ale sistemului de racire;
  • se poate pune prea mult antigel;
  • se poate pune prea multa apa distilata

Lichidul de racire nu „se consuma”. Daca nivelul sau scade inseamna ca exista scurgeri in sistem care trebuie identificate si reparate la un service autorizat. In caz contrar, este posibil ca motorul sa piarda prea mult lichid de racire si sa se caleze. Nici solutiile sau prafurile de astupat porii din sistem vandute pe la TV nu sunt o solutie: se vor depune pe instalatie, vor reduce eficienta radiatorului de racire si vor infunda radiatorul de incalzire.

Calarea motorului se poate intampla si cand lichidul este diluat prea tare cu apa distilata. Sigur, poti sa te orientezi dupa culoarea antigelului (o culoare prea densa inseamna ca antigelul nu e diluat suficient) dar e cea mai slaba tehnica pentru ca exista prea multe elemente pe care nu le poti controla si masuratoarea ta „din ochi” poate fi gresita. In plus, daca antigelul este prea diluat, nu mai poate lubrifia la fel de bine componente precum pompa de apa care, din nou, se va strica.

Cea mai corecta metoda pe care o poti folosi este utilizarea unui densiometru pentru antigel dar si aici exista erori de citire date de temperatura la care se face masuratoarea. Tu ar trebui sa masori densitatea la 20 de grade Celsius si sa faci niste calcule ca sa iti dai seama daca mai trebuie sa completezi cu apa sau cu antigel.

 

  1. Mai bine mergi in service

Daca tii neaparat doar sa completezi lichidul de racire, nu sa il inlocuiesti (pentru ca ai o masina la mana a doua sau pentru ca e o masina veche) un service autorizat este locul unde trebuie sa faci aceasta operatiune. Motivul e simplu: aici se foloseste singurul instrument care le permite sa faca operatiunea „in limitele tehnice”: refractometrul. Pe cat de complicat suna, pe atat de complicat e de folosit dar rezultatele sunt satisfactoare.

Totusi, daca tii cu adevarat la masina ta, trebuie sa schimbi cu totul lichidul de racire intr-un service autorizat. E cea mai sigura metoda, mai ales daca ai o masina de generatie noua. Costurile sunt mult mai mici ca inlocuirea unei componente a masinii stricate ulterior. In plus, stii sigur ca sistemul a fost golit complet, aerisit, si reumplut fara „goluri” care pot duce la distrugerea garniturii de chiulasa ca urmare a cresterii necontrolate a temperaturii.

 

E decizia ta pe care dintre cele trei metode vrei sa o aplici: completare acasa, completare la service sau schimbarea cu totul la service. Poti face „alchimie dupa ochi”, ii poti lasa pe altii sa o faca sau poti merge la sigur prin schimbarea intregului lichid. Noi o recomandam pe ultima si iti garantam ca da cele mai bune rezultate.

categories: Sfaturi

Leave a Reply